Lina & Johanna

Frö-frosseri
 Såhär i februari när snön fortfarande ligger som ett tjockt täcke ute börjar frön gro på min fönsterbräda. Det är chilin som yrvaket sträcker sig upp genom såjorden. Chilins frön måste ned tidigt för att hinna växa till sig och ge frukt innan kylan på nytt kommer till hösten.
För mig är alltid chilin tätt följt av paprikan, startskottet för odlingssäsongen. Nu, medan jorden ute ännu inte går att gräva i, sitter jag och bläddrar i trädgårdstidningar med en kaffekopp och fantiserar ihop sommarens grönsaksland.
I år i grönsakslandet tänker jag odla potatis, gul lök, röd lök, vitlök, purjolök, salladslök, huvudsallat, rosensallat, vitkål, brysselkål, grönkål, broccoli, kålrot, vinter och sommarmorötter, rödbetor, minimajs, vaxbönor, märgärt, sockerärt, squash och pumpa.
I pallkragarna blir det dill, plocksallat, gräslök och kinesisk gräslök, spenat och rädisor.
Jag har för en vecka sedan köpt två enklare växthus att sätta på pallkragar och tänkte odla bifftomater och paprika i dem.
Vi har en inglasad uteplats, som jag kallar kuvösen, där odlas mer värmekrävande grönsaker som gurka, chili och körsbärstomater. Det blir även en del örter och blommor också! 
 
Odlingsåret är alltid så spännande att se fram emot, förra året var inget bra år alls för mig. Fröna kom i jorden aldeless för sent då kylan hängde kvar länge. Men det är ju som de säger att man får en ny chans varje år, och detta året blir säkert jätte bra :)
 
Kram Johanna
 

Jonas

Oj, va roligt med ett sådant intresse för odling. Kanske kommer det små söta bilder på grönsakernas framväxt. :)
Är det något speciellt till hönsen som ska odlas?

Svar: Hönsen får allt möjligt gott från grönsakslandet, basilika, sallat, squash och morötter är extra uppskattat. Många odlar grönkål, som kan stå länge ute på vintern men mina höns har inte visat något intresse för det dock.
Såklart det blir bilder på odlingarna framöver :D
Lina och Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress