Lina & Johanna

Lina / Johanna fick hallonplantor
Idag smsade jag Johanna om att komma å gräva upp hallonplantor å efter en stund kom hon med hink och spade och tillsammans grävde vi upp ett trettital hallonplantor som hon sen tog med sig hem för att plantera.
perfekt när man kan ge bort sånt som man ändå tänkt ta kol på. Efter att vi fått upp plantorna så klipptes gräset och resterande plantor försvann då under klipparens klinga.
vilken hallonsort det är vet jag inte. 
På 80-talet flyttade min mamma och pappa in i en villa med en trädgård som var övervuxen av hallonplantor, dessa hallon tämjde dom och ger nu otrolig skörd av små söta hallon varje sommar. Samma hallonplantor grävde jag upp för 6-7 år sedan och planterade här hemma, efter ytterligare några år är det nu samma hallonplantor som min älskade granne med familj sätter i sin trädgård.
Otroligt hur plantor kan fortplanta sig och gå i arv eller ges bort som gåvor och fortsätta sitt liv på olika platser.
 
Anna

Visst är det helt fantastiskt det där!
Min morfar hade ett gäng jordgubbsplantor som var såå goda. Vi tog ett gäng plantor från honom och planterade på berget bakom mitt barndomshus och nu när vi flyttade till stan så drog vi upp ett lass till :) MEN fick ett gäng av mamma och sambon tyckte han skulle sköta dessa- nu är de stendöda :( Tror dessvärre jordgubbsplantorna i trädgården hemma idag inte kommer från morfar :( Så visst är det häftigt!!!

Svar: Jag var på jakt efter hallonplantor men visste inte vilka som var goda och bra, men så kom Lina och berättade att de hon har är hon så nöjd med, så nu hoppas jag på att de ska ta sig ☺️ Hoppas du hittar lika goda jordgubbar som din morfar hade igen 😃 /Johanna
Lina och Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress