Lina & Johanna

KVINNOR KAN! Linas RENOVERING av hus Del 1 rita av huset enligt skala 1:100
 
 
Jag vill bara börja detta inlägget med just KVINNOR KAN! Detta inlägget skulle då kunna handla om något annat, något djupt om att vi kvinnor kan lika bra som män, ibland även bättre. När man söker på nätet om ombyggnationer och allt som rör detta så handlar det oftast om män som snickrar och bygger. Men här ska ni få följa min och min mans ombyggnation av huset  tillsammans.
Här ovanför är en bild från en av alla mina kvällar som jag suttit och skissat på mina ritningar och planlösningar över huset och alla dessa mått. En kopp te är ett måste då!
Fram till nu har jag under flera år funderat på hur vårt hus ska byggas om och renoveras. Jag har haft många och långa samtal och diskutioner med vänner och familj. Framförallt har våra underbara grannar Jesper och Cecilia vart helt fantastiska när det gäller dessa diskutioner. Eftersom de själva har byggt om en stor del av deras hus så har de haft liknande tankar och problemlösningar som jag funderat på. 
 
För några veckor sedan var det då dax att mäta upp HELA husets alla mått för att göra en ritning att skicka in till en arkitekt så att vi kan få ett fackmannamässigt gjord ritning på hus och planlösning och sedan skicka det vidare till vår kommun för att få bygglov. Här finns en bra lista på vad som ska vara med i dessa ritningar.
 
Bygglov trodde vi inte först att vi behövde här ute på landet men det frågade vi vår kommun och det vill de ha. Så då var det bara att leta runt på arkitekter. Vi har valt en arkitekt som vi inte träffar personligen utan bara skickar in papper, foton och mått till för att sedan få tillbaks fackmannamässiga papper att skicka in och tillslut få godkänt till att börj bygget. Jag har hört skräckhistorier om folk som börjat bygga innan de får bygglov och då fått riva de som de byggt och sen återigen bygga upp när de till slut fick bygglovet.
 
När man mäter ett hus så tycker jag man ska prata med en lite mer kunnig om man inte är van. Det finns bra och billiga hjälpmedel så som olika lasermätare. Vår granne Jesper tipsade om en lasermätare som han hade och vi hade då turen att få låna den. Man trycker bara av på en knapp så läser den av hur långt det är mellan olika avstånd. Hur långt ett fönster är, nock, hur brett något är, hur högt, hur långt avstånd. Detta verktyg kan jag VERKLIGEN rekommendera för alla, köp det om du inte har möjlighet att låna av någon för att göra detta arbete med något typ av måttband eller måttstock är enligt mig nästan helt omöjligt att få bra. Hur ska du kunna mäta upp till nock? Hur ska du mäta takets längd? Hur ska du kunna veta hur högt upp ett fönster är på övervåningen? Hur ska du kunna räkna ut takfot på ett bra sätt? Nä detta verktyg är verkligen helt avgörande i mätningen av huset. Själva fick vi låna en ungefärlig sånhär, den kan vi verkligen rekommendera!
 
Vi mätte alla vinklar och vrår, målade upp små bilder av husets rum och skrev dit måtten vid rätt vägg, fönster, nock och andra viktiga mått.
Här får ni se en mycket enkel kladd på hur vi gjorde, såhär gjorde vi då alltså över alla rum och på husets utsida. När alla rum var uppmätta och uppskrivna på papper så satte jag mig och försökte fåihop alla måtten till en planritning, en skiss på hus huset är uppifrån utan tak kan man säga. jag målade i skala 1:100, det betyder att en millimeter på min bild är 10 cm, en centimeter på mitt papper är 1 meter i verkligheten. 
Såhär blev den, det som är längst ner till vänster som det står ”v” i är vårt nya utbygge av huset. Det är roligt och spännande att få ner flera års planerande och idéer på papper så att det inte bara finns i min hjärna utan så att även andra kan se hur jag tänker mig vårat tillbygge av befintliga huset. V står för vardagsrum, vi ska bygga ett vardagsrum och använda vårt nuvarande vardagsrum till sovrum till mig och mannen.
Det är viktigt att ta reda på hur just din kommun vill ha det när det skickas in, vissa vill ha det möblerat. Diskutera med din tilltänkta arkitekt hur du ska göra och vad som ska mätas upp. Vissa kommuner vill att möbler och liknande fungerar väl ifall för en rullstol. Själv tycker jag det är urlöjligt att skicka in hur jag ska möblera de olika rummen, jag förstår faktiskt inte vad kommunen ska ha det till? Eller kanske åker de ut efter bygget är klart och kontrollerar med linjal hur vi verkligen ställt alla våra möbler? Löjligt! Men jag är beredd att ändra min åsikt om någon kommer med en bra och resonlig förklaring till dessa dumheter! Det tar ju bara massa onödig tid att rita ut stolar och bord. Å inte tänkte vi skruva fast möblerna i golvet häller utan tänkte att vi kunde flytta på dom lite utifrån tycke och smak år efter år. Undrar om man behöver skicka in ett nytt bygglov om vi köper nya möbler! Nä nog med ironi!
 
Jag är så stolt att jag lyckats måla upp en planlösning helt själv i skala 1:100! Duktiga mig!
å jag börjar faktiskt förstå varför det kan bli så satans dyrt att ta hjälp av en arkitekt när man bygger! Med tanke på hur många timmars arbete vi lagt ner bara för att få fram det här! Men eftersom vi som vanligt vill pressa priserna så gott det går så gör vi massa extra timmars eget arbete som vi annars hade fått betala många tusenlappar för att få gjort åt oss! Trots detta så har vi ändå valt att spara MÅNGA timmars arbete på att ändå skicka in och få papper gjorda för å söka bygglov. Om vi inte hade tagit den hjälpen så hade vi behövt lära oss nåt program som vi kunde måla upp det i och många arbetstimmar för att få det bra gjort, om jag ska vara ärlig så är jag osäker på om vi trotts alla de timmarna hade fått ett färdigt resultat som vi hade fått godkänt bygglov på av kommunen.
Kära vänner som finner detta intresangt! Skriv gärna till mig! Ge mig respons!
 
Nästa inlägg kring bygget blir hur jag skalenligt ritat upp huset hurcdetcska se ut efter ombyggnationen....
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress