Lina & Johanna

Green Envy
Green Envy är en tomatplanta som ger små gröna, jätte goda, tomater. Det är ingen F1-hybrid utan man kan spara fröna från tomaterna och således så dem nästa år för att få samma sort igen, men jag glömde tyvärr att ta frön innan sista tomaten var uppäten och därför tog jag en stickling i höstas från moderplantan som nu växt tills sig endel.
Att köpa frön är dyrt och har man möjligheten så är det ju smart och smidigt på alla sätt att föröka det man redan köpt eller fått.
Vanligtvis, då detta är en hög sort, skall tjuvarna som bildas i bladvecken tas bort. Men har man övervintrat en planta kan man unna sig att låta dem växa ut så kan man få fler plantor. Något man däremot bör ta bort är blomklasar, det är bättre att plantan lägger sin energi på att bilda rötter och att växa.
För att ta en stickling klipper man enkelt av sidoskottet, tjuven, med en sax. Klipp gärna om snittet snett på sticklingen innan den sätts i jord, det underlättar rotningen. Sätt sticklingen i fuktig såjord, gör ett hål med fingret först annars kan stjälken skadas, sätt den djupt då plantan sätter rötter utmed hela stjälken.
Sticklingen kan även sättas i ett glas med vatten och på så sätt bilda rötter innan man stoppar den i jord.
Tomat rotar sig väldigt fort, ser man att rötterna börjar sticka ut under krukan kan man plantera om i en större kruka med planteringsjord, efter två veckor kan man även börja gödsla.
Kram Johanna
 
 
 
Hanna Karlsson

I år är kanske året som jag tar tag i min trädgård på riktigt. Jag har pratat i så många år om allt jag vill göra men kommer liksom aldrig till skott....

Svar: Gör så! Trädgårdsarbete är terapi för själen 😃 Det tar tid att ordna sin trädgård som man vill, om man ens någonsin blir klar, men har man väl satt igång är det bra roligt! /Johanna
Lina och Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress