Lina & Johanna

Detta har vi gjort sen vi flyttade in i vårt hus på landet
Linas återblick:
2010: Det första jag kommer ihåg att jag gjorde var att jag gick höggravid runt i trädgården med en handsåg och sågade ner allt jag ville ta bort (finns med på bilden). Jag sågade till och med i trädgården dagen innan förlossningen. Vi målade och tapetserade äldsta dotterns rum. Slipar köksgolvet som är ett vackert trägolv. Byter diskmaskin.
2011: Tog vi bort vår uppvärmning av olja och bytte då till bergvärme som är ett av våra bästa förändringar i hemmet. Vilken skillnad rent kostnadsmässigt. Vi sänkte månadskostnaden upp till 4000kr en vintermånad, wow! Vi målade även om storarummet och hallen. Målade om övervåningen. Under 2011 så rasade mycket av det som fanns i huset, vi bytte spis, toalettstol och tvättmaskin. Planterar ett Viktoriaplommonträd och ett äppleträd. Köper hamock. Målar och renoverar lillasysters rum. Byter diskmaskin en gång till.
2012: Bytte vi ut ett gammalt mossigt betongtak till ett nytt tegeltak som vi själva la (finns med på bilden). Där sparade vi nästan 100 000kr på att vi gjorde det själva och inte lät ett företag göra det. Sätter in spottar i köket. Drar upp stora stora rötter i trädgården från allt jag sågat ner. Planterar massa hallonbuskar. Arbetar hårt i vår skog för att ta bort stora träd som fallit. 
2013: Satte vi upp ett plåttak och satte i ett vattenfilter till vårt järnberikade vatten. Satte upp en lekstuga till barnen. Sätter in ny kyl å frys och börjar renovera kök. Snickrar stege och liten bro vid ån.
2014:Byggde vi en stor terass på baksidan. Köper traktor till gården.
2015: Satte upp ett lusthus och målade det, renoverade ett gammalt sjul till ett hönshus, det kan du läsa om här! Fixar med avlopp. Köper ny ugn.
2016: Byggde hönsgård och renoverar klart kök.
2017: Tog vi lite vila från renovering inför all inplanerad renovering under 2018. Men min hjärna har inte vilat jag har skissat på detta utbygge fram och tillbaka länge nu och hoppas på att jag nu har en klar bild av hur det kommer bli. Jag har fått mycket god hjälp av nära och kära om hur detta projekt kan bli till det bästa möjliga!
 
 
 
Johannas återblick:
2015: Det första jag gjorde när vi flyttade hit var att försöka tukta gräsmattans framfart in över gruset, ett projekt som påbörjades men troligen aldrig kommer bli färdigt och nu måste jag börja om från början igen.
Vi klippte även ned en vildare hörna som de tidigare ägarna låtit växa fritt men där tyvärr sorken trivdes utmärkt.
Jag piffade upp det lilla skafferiet med färg och golv och vi lade golv i allrummet på övervåningen, det fanns inget efter att de tidigare ägarna höjt golvet för att få bättre takhöjd på nedervåningen.
På vintern byttes taket på det lilla uthuset, från tegel till plåt. Gubben har senare målat dörrarna mörkgröna och lagat och bytt lock.
2016: Våren startades med att försöka elda ned det höga gräset i den stora hagen, som ni kan se på bilden ovan gick det inte som jag tänkt, men brandmännen var trevliga och de berättade att vi var först ut det året med gräsbrand. Blev även en liten notis i den lokala tidningen hihi.
Så fort backen gick att gräva i började vi gräva bort grässvålen för att anlägga vårt grönsaksland.
Hönshuset renoverades och vi bygde hönsgård.
2017: Vi påbörjade renovering av övervåningen med att bygga väggar och göra garderober mot det sluttande taket.
Trädgårdslandet grävdes lite större och vi rensade och klippte i träd och buskar. Vi tog ned ett staket som de tidigare ägarna haft som inhägnad till sina hundar, och flyttade det och ramade in trädgårdslandet.
Jag planterade hela 7 vinbärsbuskar runt om i trädgården, en vit, tre gröna och tre röda buskar. De gröna vinbären fick jag av en arbetskamrat, de är tydligen en mutation av svarta vinbär.
2018: Än så länge har inte mycket mer hänt än att vi fått sätta in ett filter för att med kalk göra vårt dricksvatten mer basiskt.
Det blir spännande att se vad som kommer hända under året, det blir sällan så mycket som man tänkt men samtidigt en hel del sådant man inte tänkt : )
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress