Lina & Johanna

Linas klarbärssafts recept
 
Som jag skrev så är det så lätt att göra saft, så lätt att jag har det i huvudet så här skriver jag ner det till er alla som vill göra lite klarbärssaft i dagarna.
 
1.)
plocka 5 liter klarbär med kärnor
 
2.)
häll klarbären i en stor gryta med 1 liter vatten
 
3.)
låt koka i 10 minuter och mosa bären mot grytkanten eller med stöt
 
4.)
häll upp massan i en saftställning och låt rinna av i ca 30 minuter
 
5.)
häll i den avrunna saften från bären i en stor gryta
 
6.)
häll i 1,5 kg socker eller mer om du vill ha det sötare, provsmaka.
 
7.)
låt koka upp
 
8.)
ställ av saften från värmen, skumma av
 
9.)
blanda i natriumbensoat i saften, 1 krm (För längre hållbarhet)
 
10.)
häll upp saften i rena flaskor
 
jag ställde in några flaskor med saft i kylskåpet men det mästa frös jag in så att jag har ett helt år och ännu längre till barnkalas och varma sommardagar!
lycka till!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress