Lina & Johanna

Mars Månadens utfrågning till Lina och Johanna. OM HÖNS
 
Vad är det bästa med att ha höns?
Lina svarar:
Att gården lever upp med liv och rörelse av så vackra och fridfulla djur som hedemorahöns.
Att de är sånna livsnjutare att de smittar av sig om man tar sig tid att slå sig ner och tittar på dom.
Att de på vår/sommar ruvar fram ett av världens sötaste små djurbebisar, små dunbollar som man inget annat än kan älska.
 
Johanna svarar:
  Det roligaste måste vara att bara kunna sitta och betrakta dem, de är så galet rara när de vankar runt och letar mat och pratar med varandra. Att se deras samspel, mellan höna och tupp och såklart mellan mammahönan och hennes små kycklingar.
Det är otroligt spännande att följa en surhöna ruva fram kycklingar och sedan se dem växa upp från gula bollar till vuxna med spännande färger i sin fjäderdräkt.
 
Kan alla ha höns tycker du?
 
Lina svarar:
Det tycker jag inte!
Enligt mig måste man vara påläst och ha ett intresse av att djuren ska må så bra som möjligt, vilket alltid är viktigt när man skaffar sig djur. Höns behöver en del viktiga delar i sitt liv för att må bra så som bra mat, gott sällskap, en god flock, kunna sprätta, trygghet från rovdjur och väder å vind i form av hönshus m.m. Är du påläst så vet du vad lyckliga höns behöver. Höns i bur borde total förbjudas!
 
Johanna svarar:
Jag håller helt med Lina här, man måste vara påläst och ha ett genuint intresse för att sina djur ska må bra och vara trygga på bästa sätt. Man ska även tänka på att det gäller samma som för andra djur, att man ska se till att de har mat och vatten flera gånger på en dag, speciellt vatten på sommaren. Man kan alltså inte dra iväg på semester utan att se till att man har någon som kan kolla till hönsen!
Låter man sätta djur i små burar utan tillgång till ett så naturligt liv som möjligt, ska man inte ha djur.
 
 
Vad heter dina höns?
Lina svarar:
Rasen är hedemorahöns och dom är genbanksanslutna.
Jag har skrivit ett inlägg tidigare på bloggen där jag presenterar alla mina höns med bild, ålder, namn och presentation, gå gärna in på länken och titta!
De heter Agda, Snövit, Elsa, Pelle, Sötnos, Farin, Socker, Is, Gullefjun, Lill tuppen och Lilla svarta tuppen.
 
Johanna svarar:
 Jag har också hedemorahöns men de är dock inte genbanksanslutna än, men snart kanske!
Mina raringar heter Chuck, Viola, Ella, Kiwi, Aria, Lilly, Siri, Elin och Pontus. Nu i vinter fick två ungtuppar möta yxan dessvärre, de hette Gullefjun och Nuggets.
 
 
Vilken är din favorit och varför?
 
Lina svarar:
Agda för hon har mest personlighet, hon är otroligt självständig och egen. Hon har fantastisk ögonkontakt och ser ut att vilja berätta saker till mig, tittar länge och frågande, hela hon säger "prata med mig". Agda är otroligt vacker och har så fint och snällt ansikte med en blick som får mig att tro att hon förstår vad jag säger.
Agda låter sig inte så lätt charmeras av tuppar heller, de får ligga i ordentligt med uppvaktningen innan hon faller för dom. Agda är hönshusets drottning och hennes "ord" är lag.
Fantastisk hönsmamma som under 5 månader skyddar sina ägg och kycklingar med sitt eget liv som insats.
Agda är adoptivmamma till Elsa, Snövit, Farin, Socker och Sötnos.
 
Johanna svarar:
 Min söta lilla Ella är helt klart en favorit. Ella är tamast och kommer alltid springande när hon ser mig komma med något gott. Jag brukar få klappa henne och ibland även lyfta henne. Hon var bara 9 veckor när hon flyttade hit och det har varit kul att se henne växa upp och bli en duktig adoptivmamma till Lilly, Siri, Elin och Pontus.
 
Vad är det sämsta med att ha höns?
 
Lina svarar:
Att de är ett allt för lätt byte för rovdjur så som hök och räv. Det är så fasligt sorgligt när de dödas!
 
Johanna svarar:
  Det är såklart när de dör av olika skäl. Det är hemskt när rovdjuren ger sig på sina ögonstenar, men de kan även bli sjuka eller skada sig som gör att man måste ta beslutet att avliva dem. Även överskottet av ungtuppar är jobbigt att ta itu med, kan man inte sälja måste man ta till yxan.
 
 
Har dina höns någonstans man kan följa dom om man är nyfiken? på sociala medier?
 
Lina svarar:
Japp mina älskade höns har ett eget instagramkonto, titta gärna in på #hälledalshöns om du är nyfiken på att se foton och filmer på mina sötnosar!
 
Johanna svarar:
 Nepp, inte än i alla fall.
 
 
Vad gör du av alla ägg som du får av hönsen?
 
Lina svarar:
 Varje dag hämtar jag in mellan 1-4 ägg, skriver dagens datum på toppen och om jag lyckats se vilken höna som värpt det så skriver jag det med. Jag skriver upp dagens antal i en kalender och ställer sedan in ägget i kylskåpet.
Varje lördagsmorgon njuter jag av ett nykockt ägg på en rostad macka och det är alltid lika gott. Äggulan har en helt fantastisk orange/gul nyans så när man bakar med äggen ser det ut som det är saffran i bakvärket. Vi gör allt man kan göra med ägg och min stora favorit är ändå Tiramizu.
 
Johanna berättar:
 Precis som Lina skriver jag också datum på ägget och gör en anteckning i almanackan så jag har koll på hur mycket ägg som läggs och sedan hamnar ägget i kylskåpet.
Jag själv är tyvärr allergisk, men övriga medlemmar i familjen uppskattar ägg i alla dess former men särskilt som ingrediens i pannkakor!
 
 
Vad är det busigaste dina höns har hittat på?
 
Lina berättar:
Hm! Det busigaste måste ju vara att de vid ett flertal gånger har tågat iväg allihopa över till grannarnas trädgårdar. Då har jag skämts när jag har fått springa runt i deras trädgårdar å jagat mina olydiga höns. De gångerna som de har vart över hos grannen som är jägare och har jakthund har jag vart riktigt nervös.
I Johannas trädgård har de aldrig vart, men några gånger har de vart i deras hage som är fylld av Björk och lupiner. För att komma dit måste de korsa en bilväg så det har jag inte vart nöjd över.
 
Johanna berättar:
  Alla de gånger man letar och letar och ropar men inte en fjäder i sikte och så helt plötsligt, från ingenstans, står hela bunten bakom mig..
 
 
Vad gillar dina höns bäst att äta?
 
Lina svarar:
På vintern är de allt annat än kräsna eftersom deras möjligheter att hitta gott utomhus är rättså liten. Då äter de nästan allt jag ger dom som sallad, grönsaker, pasta, bröd, potatis, säd, soppor, frukt, skal m.m. På sommaren därimot så äter de så mycket gott som de hittar ute i det fria att de struntar i mycket av våra maträster som vi ger dom.
Så jag skulle nog ändå trotts allt säga att det som de gillar bäst är det som de på sommaren hittar ute i det fria.
 
Johanna svarar:
 -"Den där kameran ser god ut!" tänker tuppen Chuck samtidigt som han närmar sig med bestämda steg.
 Mina älskar att gå och picka i backen efter allt möjligt gottigt. Så fort tuppen hittar något riktigt gottigt ropar han dit alla damerna! Nu på vintern när snön är tjock är det viktigt att man ger lite extra matrester för att de ska få en så allsidig kost som möjligt, grönsaker, frukt, frön, bröd, yoghurt mm. blir de jätte glada över när man ger dem.
Något mina verkar gilla lite extra mycket, som godis, är majs på burk.
 
 
Hur skulle du beskriva din hönsflock?
 
Lina svarar:
Mycket vacker, varierande, personlig, egna små individer, lugn, harmonisk, omhändertagande, familjär, nyfiken, trevlig och sällskaplig.
 
Johanna svarar:
 Jag tycker de känns som en sammansvetsad liten familj. De håller gärna ihop och småpratar med varandra. Det finns ett syskonpar som vandrar iväg själva på äventyr ibland men de är sällan långt borta. Tuppen Chuck vill alla sina damer väl, vilket märks i hur han uppvaktar och sliter för att visa damerna vilka platser han sett ut som passar för att lägga ägg.
 
 
Har du alltid tyckt om höns?
 
Lina svarar:
Nej verkligen inte, jag har vart livrädd för höns!
När jag var liten hade min mormor och morfar höns som var minst sagt påflugna och nyfikna, de höll ingen distans utan var för närgångna och både pickade och jagade mig när jag kom. Nu i efterhand vet jag att de inte var arga utan de ville bara ha mat eller sällskap. Men som liten var det läskigt. Det är inte för än jag flyttade ut på landet som jag jobbade bort den rädslan. Nu tycker jag istället att höns är otroligt roande på alla vis.
 
 
 
Johanna svarar:
 Jag har alltid varit intresserad av bondgårdsdjur, så att få ha höns är en dröm som blivit verklighet!
 
 
Skriv 5 punkter som du tycker att någon som vill ha höns behöver tänka på innan de skaffar höns!
 
Lina svarar:
  1. Läs på om höns, hönsraser, hönshus, hönsgårdar och fråga dig själv om du kan ge hönsen ett bra liv hos dig.
  2. Vad vill jag ha hönsen till? Sällskap? Mat? Ägg? Djur till gården? M.m. Skaffa hönsras som passar in på varför du vill ha höns. Olika raser passar till olika ändamål.
  3. skaffa ett väder och rovdjurssäkert hönshus och i bästa fall även hönsgård om du har oturen att rovdjuren riktar in sig på just dina höns som deras buffé.
  4. Jag tycker du ska fråga dig själv om du tycker om djur, om inte så ska du inga ha, inte äns höns.
  5. Gör hönshus och hönsgård så stort det går för jag LOVAR att när du skaffat höns så får du antagligen mersmak på fler! Lycka till!
 
Johanna svarar:
  1.  Var påläst om allt som rör höns, även sjukdommar.
  2. Har du tid? Kan du ge dem allt de behöver? Kan någon kolla till dem när du är borta?
  3. Plats? Tillräckligt stort hönshus för det antal du vill ha? Utevistelsen? Plats för hönsgård?
  4. Om något händer och du måste avliva, kan du göra det då? Har du någon som kan hjälpa dig?
  5. Köp inte första bästa, kontrollera att de är friska, pigga och fria från ohyra.
 

GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Men ås mysigt med höns! En kompis jag hade som liten hade det, älskade hur de sprang runt på trädgården på sommaren. Så härligt :)

Svar: Ja det är så mysigt att ha dom runt sig på gården!
Mvh Lina
Lina och Johanna

Camilla

Jag ska skaffa höns snart.. vi ska bara först bygga ett hönshus, och de får vänta tills det blir lite varmare ute... underbara bilder ni har på era höns. ;-)

Svar: Åh va roligt! Du kommer inte ångra dig, det är fantastiskt roligt och mysigt! Både jag och Johanna älskar våra höns och de förgyller verkligen våra liv! Säg till om du vill ha några tips eller idéer från oss så svarar vi gärna på det! Kul att du tittade in!Mvh Lina från grannar på landet
Lina och Johanna

Camilla

Tack så mycket! Jag har tittat runt på nätet ( på en väldans massa sidor) om höns och hönshus... har fått en del bra tips som jag inte alls tänkte på själv.. Så alla tips och idéer är välkomna.. :-)

Svar: Det är precis så vi tror är det bästa inför hönsköp, att samla fakta för att få det så bra som möjligt!
Lina och Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress