Lina & Johanna

Hur man väljer hönsras! Del 1 i vår HÖNSGUIDE 🐓
 
Både Lina och Johanna älskar höns och lägger mycket tid och kärlek på sina egna små höns. Vi har noggrant tagit reda på fakta och kunskap kring höns inför våra hönsköp, denna kunskap vill vi nu dela med oss av i våra alldeles egna Hönsguide som vi delar upp i några inlägg på denna bloggen.
 
Detta är del 1, Hur man väljer hönsras som passar sina önskningar kring höns.
 
Lina ger råd:
Jag har hört många säga "den rasen lägger många ägg" eller "min granne har den rasen så jag kan få av hen", men jag menar att man ska fundera på vad man verkligen vill ha ut av sina höns innan man bara skaffar en ras på måfå. Jag tänkte först att jag tar väll någon industrihöna, det ska väll inte vara så noga. Men ju mer jag läste på ju mer förstod jag att jag skulle kunna hitta en hönsras som passade mig och mina önskningar peferkt, å det gjorde jag faktiskt. Det finns en del punkter att tänka på för att få reda på vilken ras man kommer trivas bra med:
  • Stora eller små höns? Det finns olika storlekar på höns som jag tycker att man själv kan fundera på vad som skulle passa till hönshuset och hönsgården du harm kanske har du djur i din närhet som lättare skulle ge sig på små höns än större?
  • Utseende på hönsen! Vill du att hönsen ser olika ut eller tycker du att de kan ha samma färg alla hönsen? Vill du att dom ska ha ett speciellt utseende så ta reda på hur dessa höns är till sättet! Vissa blandar även hönsraser i sin hönsflock, man måste ju inte ha samma ras på alla.
  • Är det viktigt för dig med MÅNGA ägg? Isåfall tycker jag att du ska läsa på vad det faktiskt innebär för en höna att vara en massproducerande höna och vad den utsätts för pga att du vill ha många ägg! 
  • Vill du ha en ras som ruvar fram sina kycklingar själva? Beroende på varför du vill ha höns så kan det vara bra å fundera på om du vill ha en ras där hönorna gärna ruvar fram sina egna kycklingar. Väljer du det så ska du vara beredd på lite mindre ägg under sommaren och att hälften av kycklingar blir tuppar som du på ett eller annat sätt måste göra dig av med. Sälja? Slakta? Eller vill du kläcka fram kycklingar i maskin?
  • Vill du ha hönor som tar väl hand om sina kycklingar? Även detta behöver du tänkte på när du väljer ras om du väljer en ras som ruvar fram kycklingar. 
  • Färg på äggen? Är detta e viktig fråga för dig när du väljer hönsras? Man kan nämligen få många olika nyanser så som turkos, grön, chokladbrun, vit och ljust rosa m.m, så man kan få en hel palet av vackra färger på sina ägg om det är vad man önskar. Här kan du titta på några höns och olika färg på äggskalet!
  • Vill du kunna få dina höns tama? Hur nära vill du kunna komma dina höns? Hur tama ska dom kunna bli?
  • Vill du vara med och bevara en gamal lanthönsras? Det finns gamla lantraser som håller på att dö ut för att nya raser med andra egenskaper tar över marknaden. Själv har jag valt en lantras för att bevara gamla egenskaper på höns som jag tycker är viktiga finns kvar. Här finns en bra beskrivning på vad genbank för lantraser innebär! Om du vill veta vad det finns för lantraser och hur de både ser ut och en liten beskrivning på dom, så kan du gå in på kackel här och läsa!
  • Vill du kanske ha industrihöns? Vissa köper industrihöns, höns som har levt i industri en kort tid för att producera mycket ägg och när äggproduktionen går  er så byts dom ut och  finns det vissa som köper dessa höns och tar han dom dom. På denna blogg kan du titta på hur det kan se ut!
  • Att äta hönsen! Det finns raser som ger extra mycket kött och som då kanske både kan ge dig extra stor kycklingfilé och ägg på samma gång. Är det viktigt för dig kan du ju gemföra en sådan ras med en mer standard ras.
  • Ovanlig hönsras? Om man väljer en ovanlig hönsras så kan det vara svårt att få tag i dom, kanske måste du åka långt för att köpa in dom eller så kanske de är för dyra? Om du blir av med tuppen i flocken, har du då möjlighet att skaffa dig en ny av samma ras eller inne det inga närmare än flera mil bort? Hur långt är du villig att resa för just dina höns?
Visst finns det ännu mer du kan ta hänsyn till när du väljer hönsras men här var mina råd som jag tycker att du ska tänka på innan du bara på måfå väljer hönsras. Läs på om olika sorters höns och bilda dig en egen uppfattning på vad som är viktigt för dig! Detta var utifrån hur jag tänker!
 
 
 
 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress