Lina & Johanna

Johanna / Minipop
(null)
Det gäller att skörda i tid! Detta är den största minimajsen som jag sett haha men jag och barnen smakade och tyckte att den var ätlig ändå.
Denna majssort heter "Minipop" och skördas som minimajs eller används till att göra popcorn på då kolvarna är fullt mogna. 
(null)
Verkar vara skördedags för några till, de är nog godare att steka nu när de blivit såhär stora.
Detta är första gången jag odlar minimajs så var inte säker på när det var dags att skörda egentligen men nu ska jag vara mer på hugget hihi.
(null)
Dessa larver! De verkar ju äta hur mycket som helst utan att spricka..
När jag gallrade broccolin, vitkålen och brysselkålen satte jag några plantor på en ledig plats i landet med nät över. Tyvärr blev nätet lite för litet när allt växte och jag tog bort det vilket blev som ett inbjudningskort till kalas för samtliga kålfjärilar och annat i närheten och nu ser plantorna halvätna ut.
Jag har plockat larver för hand och försökt mosa lite ägg under bladen men är osäker på om det kommer stoppa odjurens framfart och att jag kommer kunna få möjligheten att njuta några goda broccolibuketter från dessa plantor. Tur jag har några under stadigare och rymligare nät också.
(null)
Såhär såg det ut för två veckor sedan när jag toppade broccolin. Det är viktigt att ta toppskottet tidigt för att plantan ska sätta sidoskott. Riktigt gott med färsk egenodlad broccoli!
/Johanna

(null)


Corle

De där larverna, jag tror det är blivande fjärilar. :)

Svar: Troligen kålfjäril! Jag har gett endel larver till hönsen men det var inte ens alla som ville smaka dock ^^
Lina & Johanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress