Lina & Johanna

Johanna / Potatisen är nere!
(null)
Här är mitt grönsaksland, ca 10x12 meter, ser ganska tråkigt ut på våren men det växer faktiskt vitlök där om man kollar noga hihi.
 
(null)
I helgen körde mannen ned kogödslet med jordfräsen, ett jobb som jag är glad över att gubben sköter! Han var även riktigt duktig och grävde ned all potatis under söndagen. Egentligen ska det gå en tid mellan gödslandet och potatissättningen, för att näringen ska hinna sjunka ned i jorden, men vem hinner vänta nu när våren blev så sen.
Vi testar en ny sommarpotatis i år, Princess heter den och ska vara tidig, ge hög avkastning med välformade knölar samt ha en smak med inslag av smör och nötter. Låter ju helt ok haha.
Vi testar även en ny mjölig höst/vinterpotatis som heter Carolus som ska ha bra resistensegenskaper och är ekologisk som är en bonus.
3 kg Princess, 3 kg Carolus, 3 kg King Edward och ca 9 kg Asterix satte mannen igår, alltid svårt att bedöma hur mycket som går åt under ett år men vi äter faktiskt inga jätte mängder så hoppas att detta blir bra! 
 
(null)
Jag har flyttat runt lite pallkragar för att få plats att odla paprika, chili och körsbärstomat i mina nya pallkrage-växthus jag köpt i år. Kragarna grundades med markväv vilket katten Stella tyckte var så gosigt att mysa med, alltid trevligt med sällskap när man grejar i trädgården.
 
(null)
Inne har jag förodlat citronmeliss och oregano som jag satte ut, de väntas breda ut sig och fick bara en halvpalls krage att bo i medan de växter till sig. Ett knep är annars att sätta plantan i en kruka utan botten och ned i backen för att hindra den från att breda ut sig för mycket.
Jag har även sått sallat och spenat, det blir gott när det kommer upp! 
Kram Johanna 
 
(null)
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress