Lina & Johanna

KVINNOR KAN! Linas RENOVERING av hus Del 2 rita av huset enligt skala 1:100
Hej på er alla som är nyfikna på vårt husprojekt som minst kommer pågå 5-6 år framåt! Här kommer jag hålla er som vill uppdaterade på vad vi gör just nu med huset.
 
Efter att ha skissat upp en planritning över huset och dess husbygge så var det dax att göra en skalenlig ritning av huset utsida. Återigen hade vi helt avgörande hjälp av Jesper och Cecilias lasermätare, Tack!
När alla måtten var uppmätta och nerskrivna så satt jag många långa timmar för att få ner en skalenlig skiss av huset, dess fönster och dörrar.
 
Undan för undan skickade jag in olika ritningar jag gjort till arkitekten för att få dom ”godkända” för hen att sedan arbeta vidare med och kunna göra ritningar som är fackmannamässigt utförda. Jag vill inte behöva skicka in papper till bygglov och sedan behöva få avslag och behöva göra om. Så jag har försökt vara så noga som jag kan men eftersom detta är första gången jag ritar upp ett hus skalenligt så skulle jag inte påstå att jag varken är duktig eller bra på det. Framsidans tak är tex katastrofalt, hihi! Men jag tänker att det är just det jag ska ha en arkitekt till!
 
Husets framsida i NORR.
Ska bli spännande att se hur arkitekten ska lyckas få denna framsida att bli bra på en ritning.
Huset i ÖST. Mycket svårt att få denna sida snygg, men detta är mitt förslag!
Husets baksida som ligger i underbara SÖDER. Det är här allt solande och ätande utomhus händer på sommaren. Altan till vänster.
 
Här har vi husets VÄST sida, här syns altanen på bilden med.
 
Nu har vi skickat in mina egna ritningar på :
  • planritning
  • fasadritning
  • sektionsritning
Nu ska vi fixa situationsplan från kommunen så vi kan få hjälp med det också.
Jag har verkligen slitit med alla papper som ska in så det känns så skönt att det under en tid inte ligger över mina axlar utan just nu ligger det på en arkitekts skrivbord redo att arbetas med. Hoppas att vi fått med allt som behövs så vi slipper komplitera med en massa.
 
Vi har fått en offert på 4500kr för att få alla papper som behövs till bygglov.
Det är det värt bara allt blir godkänt. Samtidigt ör det mycket pengar som vi hade kunnat lägga på tex virke eller verktyg till bygget! 
Håll alla tummar för oss nu att allt blir godkänt och att det inte drar ut på nån tid för vi är redan på tok för sent ute!
 
 
Fortsättning följer...