Lina & Johanna

Johanna / Grannens rabarber
(null)
När Lina och hennes familj var på semester passade jag på att plocka rabarber hos henne. Lina har jätte mycket rabarber och tyckte att jag skulle passa på att ta när jag ändå var där och kollade till hennes höns, vilket jag gjorde.
Jag har själv satt två plantor hemma hos mig, en med mindre oxalsyra, men de tycks inte ha gillat värmen och torkan utan förblivit små och bruna i år. Tur att man har trevliga och givmilda grannar då! hihi.
(null)
Av rabarberna gjorde jag saft, till familjens glädje. Jag sökte runt efter ett recept jag gillade men blandade ihop lite olika efter tycke och det blev väldigt bra:
 
Rabarbersaft ca 2l
1kg rabarber
1,5 l vatten
5dl ekologiskt råsocker
½ ekologisk citron, saften
1 tsk vaniljsocker
 
Skölj och skär rabarberna i mindre bitar och lägg dem i en kastrull.
Häll i vattnet och på med ett lock och koka i ca 15 minuter tills rabarberna är mjuka. Rör inte om.
Sila saften i en silduk och låt rinna av i ca 30 minuter.
Koka upp saften igen tillsammans med citronsaften och sockret tills sockret löst sig.
Ta kastrullen från plattan och rör ned vaniljsockret.
Häll upp saften i varma rena glasflaskor och låt svalna.
 
Vi tyckte att det blev gott att blanda lika delar saft och vatten.
/Johanna
 
(null)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress